De Graankorrel is het kerkelijk gebouw van de protestantse gemeente Scharmer-Harkstede en is te vinden naast de Monumentale kerk van Harkstede. In beide gebouwen worden o.a. de diensten van begrafenissen gehouden.

Het gebouw is in november 2006 in gebruik genomen.
Het architectenbureau 'De Zwarte Hond" heeft ervoor gezorgd dat het gebouw goed bij de monumentale kerk past. Het heeft een langwerpige rechthoekige vorm met metselwerk waarbij op een sobere manier versieringen zijn aangebracht. De gevelsteen is gemaakt van rode Groninger klei. De stenen zijn afkomstig uit de laatste, nog in Groningen actieve, steenfabriek (Strating uit Oude Pekela).

Het gebouw bestaat uit de volgende ruimtes:

• Grote zaal - In de sfeervolle kerkzaal is ruimte voor 130 zitplaatsen en wordt gebruikt voor afscheidsceremonies. Het is ook mogelijk om in deze zaal (sta)tafels te plaatsen voor een koffieruimte voor ca 80 personen.
  • Opbaarruimte - Achter consistoriekamer is de opbaarruimte. Deze heeft een eigen ingang, zodat familie de opgebaarde overledenen kan bezoeken wanneer ze zelf willen.
    De Begrafenis- en Crematievereniging Harkstede-Scharmer kan ook gebruik maken van deze opbaarruimte.
  • Kleine zaal 1 - In deze ruimte wordt de kindernevendienst gehouden, maar is ook geschikt voor een condoleance voor kleinere groepen tot ca 80 personen. Kan ook dienen als koffiekamer voor ca 50 personen. Hier worden ook wel exposities gehouden.
  • Zaal 2 - De kinderoppasruimte, hier kunnen jonge kinderen worden opgevangen tijdens diensten etc.
  • Zaal 3 - Consistoriekamer is de ruimte naast de opbaarruimte voor dominee of het ontvangen van familie bij uitvaarten.

Het gebouw heeft goede audio- en visuele voorzieningen en heeft een ringleiding voor slechthorenden.
Er is een functionele keuken met diverse cateringsmogelijkheden.
Het gebouw is goed toegankelijk en heeft goede facilitaire voorzieningen voor minder validen.
Een ruime parkeerplaats is aanwezig.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Tiny Davids: 05985-3108/06-27621928